Viessmann Fabrika Gezisi ve İzlenimlerim

Ekim 12, 2010 | | İlk Yorumu Yazın

Geçen hafta Viessman davetlisi olarak Almanya’daki üretim tesisini gezdik, daha sonra yine kendilerinin davetlisi olarak Hollanda’da 3 gün geçirdik. Bu güzel gezi için Viessmann yetkililerine teşekkür ederiz. Bu organizasyonun gerçekleşmesinde emeği geçen Gazella yetkililerini unutmamak lazım gerek. Her daim güler yüzlü gördüğüm güzel bayan İnci ve yakışıklı bey Altuğ,  bu gezide bize rehberlik ettikleri için  kendilerine teşekkür ediyorum.  Kendileri ile tekrardan görüşmeyi umut ediyorum.

türk hava yolları, uçak, almanya, viessmannHava alanında uçakları görünce aklıma LOST geldi. Dedim tamam şimdi bir adaya ineriz, zamanda yolculuk yaparız. Diğerleri, Jacob, ışık v.s. biraz aksiyon yaşarız diye düşündüm. Biz uçakları hep aksiyonlu sahnelerde görmüşüz, aksiyon bekliyoruz. Kahvaltı servisi, içecek servisi derken günlük hayatın parçası gibi yolculuk bitti. Tamam Ada, jacob felan vazgeçtik de biraz sarsıntı yapsaydın da kendimizce aksiyon yaşasaydık be pilot bey :) Eğer, Türk Hava yolları ile uçuyorsanız aksiyon felan beklemeyin. Gayet normal, gündelik hayatı yaşıyorsunuz. En azından çoğunlukla olduğu gibi bize de güzel ve rahat uçuş denk geldi.

viessman, almanya, frankfurt, seyehat, geziviessman, almanya, frankfurt, seyehat, gezi

İlk durağımız Viessmann üretim tesisleri oldu. Burada öğlen yemeğinden sonra tesis hakkında bilgi aldık ve tesis içerisini gezdik. Viessman yetkilisi, ürünlerinden daha çok çevreye verdikleri zararı en aza nasıl indirmeye çalıştıklarını ve ne şekilde enerji tasarrufu yaptığı hakkında bilgi verdi. Fosil yakıt türünde dışarıya bağlı olan Almanya’nın, kaynaklarını dışarıya akıtmamak için ar-ge çalışmalarını ürün bazında yaptığı kadar enerji tasarrufu yönünden de yaptığını gördüm. Bu sadece kaynakların dışarıya gitmemesini sağlarken, çevreye verdikleri zararı da en aza indiriyor.  Bilindiği gibi fosil yakıtlar çevreye başta karbondioksit olmak üzere insan sağlığına zararlı gazlar yayarak kirliliğe ve küresel ısınmaya neden oluyor.  Bu gazların sera etkisi yaptığı zaten bilinmekte ve çevre bilimciler gelecekte kuzey kutbunun eriyerek Hollanda gibi bir çok yerleşim bölgesini sular altında bırakacağını bildiriyor. Bu nedenle uluslararası anlaşmalar da imzalanmakta.

Anladığım kadarıyla  Viessmann,  “dünya nasıl kurtulur”  yerine biz  “bu konuda ne yapabiliriz” felsefesini yürütüyor. Bu yüzden başta rüzgar enerjisi, güneş enerjisi, biyolojik enerji gibi yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanmaya başlamış, ar-ge ve bunları hayata geçirmek için  (yalnış hatırlamıyorsam) 3 milyon euro kadar yatırım yapmış , ar-ge çalışmalarına da devam ediyorlar. Şu ana kadar hayata geçirilen teknolojilerini gördük. Tesis yolundaki rüzgar yelleri gözümüzden kaçmamıştı zaten :)

Güneş enerjisini kullanma şekilleri beni gerçekten şaşırttı. Üretim tesisi içerisinde resim çekmemize izin vermedikleri için kendilerine biraz kırıldım açıkçası. Üretim tesisinin çatısı öyle bir tasarlanmış ki, gün ışığı olduğu gibi insanların çalışma alanına düşüyor. Çalışanlar yapay ışıkta değil, gerçek gün ışığında çalışıyorlar. Karanlık bölgeler genelde depolama gibi amaçlarla kullanılıyor. Çalışanların sağlığı korunurken verimlilikleri artıyor ve enerji tasarrufu sağlanıyor. Klasik bant yöntemi yerine yürüyen tezgah kullanmaya başlamışlar. Yürüyen tezgahların boyları çalışan kişinin boyuna göre bir pedal ile ayarlanabiliyor. Ürün tezgah üzerinde iken U şeklinde gezmeye başlıyor.  Her istasyonda çalışan kendi boyuna göre ayarlıyor ve insanlar dik vaziyette çalışıyor. Sistem öyle bir tasarlanmış ki, eğilip-kalkma, alet-malzeme arama gibi saniyelik gözüken zamanlardan tasarruf  sağlanmış. Verdikleri bilgiye göre çalışanların verimliliklerinde oldukça artış sağlanmış. 9 bant var ve her vardiya günlük 240 kadar ürün çıkartıyor. 8 saatlik çalışma ile 3 vardiya günlük 6500 kadar ürün çıkartıyor. Bunun yanında her ne kadar yüksekte olduğundan göremesekte çatıların üzerindeki güneş panelleri ile de güneş enerjisinden yararlandıklarını öğrendik.

Güneş ve rüzgar enerjilerini depolama gibi bir imkan olmadığından biyolojik enerji kaynaklarını da kullanıyorlar. Bu yöntem daha çok tarlayı ek, mahsülü al şeklinde gelişiyor. Yalnış hatırlamıyorsam, 3 hektar kadar toprağa kavak ağacı ekiyorlar. Kavak ağacı olmasının nedeni ise çabuk büyümesi ve uzun olması. Verdikleri bilgiye göre, kavak ağacının yeteri kadar büyümesi yaklaşık 3 yıl alıyor. Bu ağaçlar kesiliyor ve enerji için depolanıyor. Kesilen ağaçlar yerine yenileri ekiliyor. Viessman yetkilisi, bunu ağaç katliamı olarak görmememizi özellikle belirtti. Tarlaya domates ekip, mahlüsü almaya benzetti. Neticede haklı, toprakta her zaman ağaç yetişecek.

Bu kesilen ağaçlar, önce ufak ufak parçalara ayrılıyor ve kurumaya bırakılıyor. Daha sonrasında bir depoda biriktiriliyor. Yine kendi geliştirdikleri devasa makinalarla tesis enerjisini sağlıyorlar.

Ne yalan söyleyeyim, geliştirdikleri ve kullandıkları sistemler gerçekten takdire şayan.

Tesisi gezerken, zaman tüneline girdik. Bütün bunların geçmişten gelen tecrübe ile ortaya çıktığını bu tünel sayesinde anlıyorsunuz. Bir oda dolusu MAC ile biz teknoloji firmasıyız havasını da verdiler yani :)

Tesisi ziyaret ederken, değişik ürün dizaynları ile nostaljik ve modern sanat galerisinde gibi hissediyorsunuz kendinizi.

Tesisin son bölümü depoya geldiğimizde biraz sürpriz yaşadık. Depoda çalışan yoktu. Evet insansız bir depo karşımızdaydı. Her yer kat kat raflarla döşenmiş ve sokak misali aralar mevcut. Her sokakta ray üzerinde hareket eden görevli bir makina mevcut. Makinalar tüm istifleme işini kendisi yapıyor. Hangi ürün yükleme yapılacaksa alıyor ve depo dışına çıkarıyor. Viessmann bu raf sisteminde de enerji tasarrufu uyguluyor. Hangi ürünün sirkülasyonu fazlaysa sistem o ürünleri otomatik olarak ön taraftaki raflara yerleştiriyor ve raflı sistem her ürün için defalarca en geriye gitmek zorunda kalmıyor. İşin güzel tarafı da depodaki tüm işi sistem kendi başına yapıyor. Viessman yetkilisinin dediğine göre, sistemin kesinti yaşamaması için özel tedbirler alınmış. Çünkü, kimse hangi rafta hangi ürünün olduğunu bilmiyormuş. Bu kısım bana eksik bilgilendirilme gibi geldi. Ben de bir yazılımcıyım ve böyle bir sistem kuracak olsam, her ihtimale karşı hangi rafta hangi üründen ne kadar var bilgilerini mutlaka yazılı olarak ve günlük şekilde alırım. Her ne kadar güvenilir bir sistem de olsa en kötü senaryoya hazırlıklı olmak lazım.

Bu sistem sayesinde, depoda sayım olayını kaldırmışlar :) Sistem nerede ne var zaten biliyor ve  depoya giren, çıkan ve kalan miktarlar tek tuş ötede. Hatta hangi ülke ne kadar sipariş vermiş, geçen yıla oranla düşüşte ya da yükselişte hepsi tek tuş ötede. Yalnız depo olayı tam bir mühendislik harikası bana göre. Çünkü, sistemin çalışması tamamen otomatik, insan kontrolü sadece bakım-onarım zamanlarında oluyor :)

Viessmann, ürettiği ürünlerden daha çok kullandığı ve üzerinde çalıştığı teknoloji bakımından kendisine hayran bıraktı bizleri…

Üretim tesisindeki gezimizden sonra her daim güler yüzlü gördüğüm Gazella yetkilileri İnci ve Altuğ  rehberliğinde, konaklama yapacağımız Hollanda’ya doğru yola çıktık. Bundan sonraki yolculuğumuz otobüs ile gerçekleşti. Almanya’da köy diye tabir edilen yerleşim yerlerini gördük. Genel olarak hepsi tek tip evlerden oluşuyor ve göze oldukça düzenli geliyor. Bizim kafamızda köy denildiğinde tezek kokusu, büyük baş, küçük baş hayvanlar, köy ortasında akşam vakti kalabalık bir köy kahvehanesi, çamur yollar ve gariban köpekler gibi objeler oluşuyor. Geçtiğimiz bu köylerde hiçbiri yoktu. Akşam vakti, hava kararmaya başladığında sokaklarda kimseleri göremedik. Temiz ve bir düzen içerisindeki köyde terk edilmiş görüntüsü vardı fakat çok bakımlı bir yerdi.

Hollanda gezimiz sonraki yazıda…

Viessman üretim tesisinden daha fazla fotoğraf için aşağıdaki sayfayı ziyaret edebilirsiniz…